Hvad skal barnet hedde…?

Som kommunikations- og marketingstrategiker arbejder jeg ofte med koncepter. Og når man arbejder med koncepter, arbejder man også ofte med navngivning. Af alt fra produkter til services og virksomheder.

Da jeg for nylig skulle finde på et navn til en ny gren af en virksomhed, gik jeg optimistisk i gang med at skrive alle mine idéer ned, kombinere interessante ord og begreber. Men ikke bare hver (men hver ENESTE!) gang, jeg fandt på noget, der lød rigtig godt og var supergenialt, så kunne jeg ved en simpel google-søgning konstatere, at navnet allerede var i brug et eller andet sted på kloden – og at det relevante, tilsvarende domænenavn ligeledes var optaget. Og lad mig bare sige, at jeg var ikke nærig med kreativiteten…

Alligevel brugte jeg masser af tid på at blive ved med at finde på navne på denne måde… Og løb ind i samme ærgerlige konklusion hver gang. Indtil jeg fik den idé at google “business name generator”. Og SÅ skete der noget!

For selvfølgelig er der masser af mennesker verden over, der har siddet med samme problem som mig – og tilsvarende tekniske vidundere, der har haft lyst til at løse denne hovedpine. Så ja. What can I say…. Der er masser at sjove redskaber online, som man kan bruge som hjælperedskab til at finde på fx et firma-, produkt-, -service- eller konceptnavn.

Et par af dem kommer her med mine korte kommentarer/ anmeldelser:

  1. Anadea. I søgefeltet indtaster du et eller flere nøgleord og klikker så på “Generate names”. Så genererer motoren en hel masse navneforslag, hvor det eller de ord, du specifikt har skrevet i søgefeltet, indgår – OG tilføjer alle mulige andre ord, som kunne lyde godt i kombi hermed. Skriver du fx “cool drink” i søgefeltet, kommer systemet op med ikke mindre end 247 navneforslag. Denne generators begrænsning er, at den ikke er superkreativ, da den altid vil anvende de ord, du selv har skrevet, og ikke kan konvertere et ord som fx “hungry” til “starving”. Men den kommer med mange sjove ord og termer, man kan kombinere med mere traditionelle og lidt kedelige ord, så de bliver mere interessante. Omvendt: Har du et eller flere ord, der SKAL indgå i dit navn, så er denne generator selvsagt ret god.
  2. Shopify. Den her generator kan lige præcis det, som Anadea ikke kan – nemlig inddrage synonymer. Så skriver du fx “street”, foreslår generatoren også navne med ord, der er synonyme hermed – som fx “road” og “avenue”; skriver du “drink”, foreslår den navne, hvori der indgår ord som fx “shot” og “liquor”. Der kommer rigtig mange sjov navne frem på den måde – og af samme grund er jeg vild med denne generator. Men har du et eller flere ord, der SKAL indgå i dit navn, er den selvsagt ikke optimal – return to generator no. 1 🙂
  3. Business Name Generator. I denne generator indtaster du ligeledes et til to ord. Det smarte ved denne generator er, at du desuden kan filtrere de forslag, der fremkommer – inden for kategorier som fx “Tech”, “Short (under 7 letters)”, “Modern” eller “Alternative”. Så det kan også være lidt sjovt at lege med. Desuden bytter den i nogle af resultaterne rundt på bogstaverne, så du ud af et søgeord kan få et helt nyt ord.
  4. Name Mesh. Vil du gerne have en hel masse forskellige idéer til supergode navne, der også kan findes som domænenavne, kan jeg anbefale Name Mesh, hvor du på samme måde som i de andre indtaster et eller flere ord, du gerne vil have, at maskinen tager udgangspunkt i. Når du så trykker på “Generate”, kommer der et væld af idéer frem – opdelt i domænenavne inden for kategorier som fx “Common”, “Similar” (der kan være omskrivning af et eller flere af dine ord), “Short”, som er korte domænenavne, osv. Igen en masse materiale, du kan lege med og få idéer af.

Der er masser af andre generatorer, du kan bruge, end de her fire nævnte. Dette var blot dem, jeg indtil videre har fundet bedst og mest anvendelige til mine formål.

Ok… Så hvad skal dit næste produkt, service eller firma hedde…? Go nuts! 🙂

Rigtig god fornøjelse!

/mlp