Er jeres kommunikation gået på ferie?

Langt de fleste af os holder en eller flere ugers ferie om sommeren – ofte ret forskudt af hinanden, for der er meget, der skal gå op i den enkelte familie og i den enkelte virksomhed, når planerne lægges. Husk derfor lige, at selvom du har travlt med at spise rejemadder eller nyde solen på stranden eller i poolkanten, så lever og ånder dine kunder og øvrige interessenter stadig – måske endda med mobilen, laptop’en eller iPad’en i hånden. Jeg har derfor samlet tre fif, du i hvert fald bør huske at tage med i ferieplanerne for firmaets kommunikation – INDEN I lukker ned. De kommer her:

  1. Sørg for autosvar på alle firmaets emails, når folk er væk, herunder eventuelt en anden mail eller et nummer, man kan træffe en alternativ hjælper på. Meld det fx ud i jeres interne nyhedsbrev, eller send en adviserende intern mail rundt, så jeres medarbejdere ikke er tvivl om, hvordan I gør det – og AT I gør det.
  2. Husk også at notere på jeres website, hvornår I holder ferie, så jeres kunder og øvrige interessenter kan orientere sig.
  3. Og endelig: Tilslut autosvar på beskeder på facebook, så folk, der måtte kontakte jer her, også får at vide, hvis og hvornår I er væk – og hvornår de kan forvente svar på henvendelsen. Som altid handler god kommunikation om service og styrkelse af dit brand.

NB! Er I på andre sociale medier, kan det faktisk være rigtig sjovt og underholdende for jeres følgere, hvis de får lov til at være ‘med jer på ferie’ – enten via en af jeres medarbejdere eller via en kundes ‘takeover’. Der skal selvfølgelig lægges en plan for dette, så det content, der formidles, fx på Instagram, er i tråd med jeres overordnede strategi og ikke bliver fx for pjattet eller privat.

Fortsat god sommer! 🙂

/mlp